Studia

Studia w Instytucie Archeologii UW od dwóch lat są najlepszym kierunkiem archeologicznym według rankingu PERSPEKTYWY. Na kandydatów czeka 130 miejsc na I roku stacjonarnych studiów licencjackich, które można kontynuować na studiach magisterskich. Renoma, jaką cieszy się Instytut Archeologii UW na świecie kusi każdego roku wiele osób z zagranicy do podjęcia u Nas studiów w języku angielskim. Nasi studenci pochodzą nie tylko z krajów europejskich, ale także USA, Kanady, Chin, Iraku, Egiptu, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, czy Afganistanu etc. W ofercie mamy również studia II stopnia magisterskie w systemie zaocznym. Pasjonaci archeologii, posiadający doświadczenie w nurkowaniu, mogą uzupełnić swoją wiedzę i zdobyć dodatkowe doświadczenia na studiach podyplomowych z archeologii podwodnej.

Konserwacja, fot. Miron Bogacki

Kontakt do Komisji Rekrutacyjnej IAUW
Prosimy o kontakt drogą mailową – rekr.archeo@uw.edu.pl

Uruchamiamy też specjalny telefon dla kandydatów. Bardzo prosimy dzwonić między 10:00 a 15:00 w dni powszednie: (+48) 601 327 725

Szczegółowe informacje na temat rekrutacji są również opublikowane na stronie: Biura ds Rekrutacji UW.
Jak również na stronie: internetowej rejestracji kandydatów 

Aktualności ¦ Komisja Rekrutacyjna ¦ Rekrutacja na studia podyplomowe ¦ FAQ

Rekrutację na archeologię czas zaczynać!

UWAGA! NOWY HARMONOGRAM REKRUTACJI!

Szanowni Państwo, rejestracje na studia I i II stopnia na kierunku archeologia oraz na studia I i II stopnia na kierunku archeologia w języku angielskim w systemie Internetowej Rejestracji Kandydatów rozpoczynają się 13. lipca  2020 r.
Ostatnim dniem rejestracji jest 12. sierpnia 2020 r. 

Pełny NOWY HARMONOGRAM REKRUTACJI znajduje się tutaj.

Informacje o studiach i wymaganiach rekrutacyjnych są dostępne na tutaj.

Jeżeli nie zostaną wypełnione limity przyjęć na poszczególne kierunki, wówczas już w sierpniu zostanie otworzona II tura rekrutacji.
Jest to jednak zawsze wielka niewiadoma, czy pozostaną jakieś wolne miejsca!
Z naszej strony zalecamy rekrutację w I turze.

Proszę pamiętać o uiszczeniu opłaty rekrutacyjnej w terminie (przelew bankowy lub na poczcie, decyduje data).

Nie opłacenie oznacza rezygnację z udziału w procesie rekrutacyjnym, mimo ewentualnej wcześniejszej rejestracji w systemie IRK!

Kandydaci ubiegający się o miejsce na studiach niestacjonarnych (zaocznych) II stopnia na kierunku archeologia powinni się zarejestrować w systemie IRK oraz wnieść opłatę rekrutacyjną w tych samych terminach co pozostali kandydaci.

ZAŚWIADCZENIE LEKARSKIE

w linku poniżej znajduje się skierowanie na badania w celu otrzymania wymaganego zaświadczenia lekarskiego,

SKIEROWANIE

Dokładne informacje na temat zasad rekrutacji i kierunków studiów znajdą Państwo tutaj.

Informacje o wymaganych dokumentach znajdą Państwo na stronie http://rekrutacja.uw.edu.pl/wymagane-dokumenty/

Dodatkowo prosimy o dostarczenie zaświadczenia lekarskiego, bez którego kandydaci nie zostaną zakwalifikowani na studia!

Prosimy o osobiste dostarczenie dokumentów!!!

W przypadku studiów stacjonarnych I stopnia niedostarczenie dokumentów w pierwszym wyznaczonym terminie traktowane jest, jak rezygnacja z możliwości zakwalifikowania na studia.

Zapraszamy także do zapoznania się z przewodnikiem dla kandydatów na studia na Uniwersytecie Warszawskim.

PORADNIK DLA STUDENTÓW I ROKU

Zarząd Samorządu Studentów UW przygotował dla Was informator, w którym znajdziecie ważne informacje na temat funkcjonowania Uniwersytetu, Samorządu Studenckiego UW, które pozwolą Wam łatwiej funkcjonować w społeczności uniwersyteckiej.

http://samorzad.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2017/08/Poradnik_dla_studenta_I_roku_interaktywna_wersja.pdf

Pod tym linkiem znajdziecie Miejski Informator Studencki.


Pod poniższym linkiem możesz znaleźć odpowiedź na wiele nurtujących Cię pytań związanych z rekrutacją na studia w Instytucie Archeologii UW

NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA

Taczki fot. Miron Bogacki

Informacja dla wychowawców i nauczycieli historii

Jeżeli mają Państwo w swoich klasach osoby zainteresowane archeologią – istnieje możliwość przesłania przez nas materiałów na temat studiów w IA UW. Prosimy o kontakt mailowy z adresem, pod który mają zostać wysłane ulotki. ZAPRASZAMY!

Ćwiczenia terenowe – powierzchniówki – są obowiązkowe dla wszystkich studentów w wymiarze 30 h na studiach licencjackich i 30 h na studiach magisterskich. Odbywają się zwykle na drugim roku zarówno studiów licencjackich jak i magisterskich.
Studenci studiów zaocznych realizują te ćwiczenia na I roku studiów magisterskich.
Studenci zainteresowani wzięciem udziału w powierzchniówkach powinni zgłosić się, po ogłoszeniu terminów ćwiczeń, do prowadzącego (niektórzy prowadzą zapisy sami) lub zapisać w USOS.
Warunki udziału różnią się w zależności od grupy – na ich temat informacji udzielają prowadzący.

W razie wątpliwości proszę o kontakt na w.c.wieckowski@uw.edu.pl

______________________________________________________

W związku z Zarządzeniem Rektora UW wszelkie zajęcia w sali oraz ćwiczenia terenowe są zawieszone do 24 maja.

W maju-czerwcu oferowany jest zdalny kurs będący ekwiwalentem ćwiczeń powierzchniowych. Proszę kontaktować się bezpośrednio z Prowadzącymi.

Kurs zdalny oferowany jest WYŁĄCZNIE dla studentów, ktorzy byli zapisani na ćwiczenia wiosenne, a także dla studentów III roku studiów licencjackich i II roku studiów magisterskich, którzy jeszcze go nie realizowali.

Powierzchniówki – wiosna 2020

1) OKOLICE OLEŚNICY (Podlesie), pow. staszowski, woj. świętokrzyskie, zakwaterowanie w hotelu lub agroturystyce, dojazd samochodem.
termin: 30.03-03.04
prowadzący: mgr Artur Grabarek
limit: 4 osoby
Informacje i zapisy u prowadzącego.

2) OKOLICE IŁŻY, pow. radomski, woj. mazowieckie, ćwiczenia wiosenne, zakwaterowanie w hotelu lub agroturystyce, dojazd samochodem.
termin: 30.03-03.04
prowadzący: dr Katarzyna Pyżewicz
limit: 6 osób
Informacje i zapisy u prowadzącego.

3) OKOLICE WITOWA, pow. łęczycki, woj. łódzkie, ćwiczenia wiosenne, zakwaterowanie w hotelu lub agroturystyce, dojazd samochodem.
termin: 30.03-03.04
prowadzący: dr Michał Przeździecki
limit: 6 osób
Informacje i zapisy u prowadzącego.

4) OKOLICE WARSZAWY, ćwiczenia wiosenne, codzienny dojazd w wyznaczone przez prowadzącego miejsce we własnym zakresie.
termin: 30.03-03.04
prowadzący: dr Witold Gumiński
limit: 8 osób
Informacje i zapisy u prowadzącego.

5) PYZDRY, woj. wielkopolskie; ćwiczenia wiosenne, zakwaterowanie w agroturystyce, dojazd samochodem.
termin: 30.03-03.04
prowadzący: dr Sylwia Domaradzka
limit: 4-6 osób
Informacje i zapisy u prowadzącego.

6) OKOLICE WARSZAWY, KAMPINOSKI PARK NARODOWY; ćwiczenia wiosenne, dojazd samodzielnie, komunikacją publiczną.
termin: 30.03-03.04
prowadzący: dr Marcin Białowarczuk
limit: 10 osób
Informacje i zapisy u prowadzącego.

7)  PÓŁNOCNE MAZOWSZE, pow. żuromiński, woj. mazowieckie, ćwiczenia wiosenne, zakwaterowanie w  klimatycznej agroturystyce “Dworek nad Wkrą”, dojazd samochodem.
termin: 30.03-03.04
prowadzący: dr Andrzej Szela
limit: 8 osób
Informacje i zapisy u prowadzącego oraz przez usos .
więcej na stronie  https://www.archeologia.uw.edu.pl/badania/badania-krajowe/

8)  OKOLICE MRĄGOWA, woj. warmińsko-mazurskie, ćwiczenia powierzchniowe wodno-lądowe, umiejętność nurkowania nieobowiązkowa, trzeba mieć własny śpiwór.
termin: 30.03-03.04
prowadzący: mgr Artur Brzóska
limit: 8 osób
Informacje i zapisy u prowadzącego.

Wykopaliska stanowią integralną część programu studiów. Udział w nich jest obowiązkowy.
Na poziomie licencjackim limit godzin to 450 (najczęściej 3 miesiące)
Na poziomie magisterskim limit to 200 godzin (najczęściej 1,5 miesiąca) dla studiów stacjonarnych oraz 300 godzin dla studiów niestacjonarnych.

W programie obowiązującym od 2019 roku – 450 godzin na studiach licencjackich i 150 godzin dla studiów magisterskich dziennych.

W razie wątpliwości proszę o kontakt na w.c.wieckowski@uw.edu.pl


W związku z sytuacją panującą w kraju i na świecie informacje zamieszczone poniżej mogą ulec zmianie.

Będziemy na bieżąco informować o zmianach.


Oferta wykopalisk 2020

informacje można uzyskać kontaktując się z prowadzącym, lub u koordynatora ćwiczeń terenowych (dr Wiesława Więckowskiego)

Otrzymaliśmy zgodę władz UW na realizację ćwiczeń wykopaliskowych dla studentów archeologii w Polsce, na stanowiskach Człuchów, Iłża, Jez. Białe, Lubanowo, Pławno, Podlesie, Puck, Warszawa, Wólka Prusinowska, Zgliczyn Pobodze oraz za granicą  – w Tunezji (Mustis).
Warunkiem ich realizacji jest oczywiście utrzymanie zasad określonych w zarządzeniu Rektora (nr 105) oraz wytycznych instrukcji w sprawie realizacji ćwiczeń wykopaliskowych.

Proszę o skontaktowanie się z prowadzącymi ćwiczenia.

Możliwe jest przesunięcie realizacji ćwiczeń terenowych na kolejny rok bez żadnych konsekwencji. Wymaganie jest tylko podanie (sposób składania podań na stronie informacyjnej  AKTUALNOŚCI).

Możliwe są ekwiwalenty części ćwiczeń wykopaliskowych w postaci:
– udziału w wykopaliskach organizowanych przez podmioty zewnętrzne (firmy z otoczenia społeczno-gospodarczego lub inne instytucje związane z archeologią IAiE PAN, PMA, NID, itp.) – wymagane podanie z prośbą i wskazaniem miejsca i organizatora wykopalisk; kontakt po stronie studenta – ogłoszenia spływające do Instytutu będą podawane do wiadomości
– zajęć zdalnych/stacjonarnych przy opracowywaniu materiału wykopaliskowego i dokumentacji wykopaliskowej (w tej chwili są dostępne dwa – proszę się kontaktować z Prof. P. Szymańskim i dr E. Łukaszewicz – więcej wkrótce)
– “praktyk” w instytucjach kultury związanych statutowo z archeologią (muzea, pracownie konserwacji, itp.) – kontakt z taka instytucją leży po stronie studenta, Instytut może wystawić list polecający.

Podania należy składać przez USOS, wygenerować PDF i przesłać kopię na adres w.c.wieckowski@uw.edu.pl wykorzystując do tego maila w domenie uw.edu.pl.

 

Od 5 czerwca 2020 roku obowiązuje nowe zarządzenie nr 120 Rektora UW  w sprawie składania pracy dyplomowej i przeprowadzania egzaminu dyplomowego w trybie zdalnym. Proszę o zapoznanie się z nim i zastosowanie w trakcie nadchodzących obron prac licencjackich i magisterskich.
Jednocześnie przypominam, że poprzednie rozporządzenia w zasadzie wykluczyły możliwość przeprowadzania obron stacjonarnie.

INFORMACJE DLA PRACOWNIKÓW (promotorów i recenzentów)
INFORMACJE DLA STUDENTÓW

Strona Tytułowa (wzór edytowalny)

Wszystkie najnowsze informacje dotyczące prac dyplomowych znajdują się na stronie informacyjnej Archiwum Prac Dyplomowych (APD).

 


poniższe informacje zostały w części zmienione zarządzeniem 120 (powyżej)

Procedura przygotowania do egzaminu dyplomowego
(obowiązuje od 25 czerwca 2019 r.)
1. Najpóźniej na 14 dni przed planowanym terminem egzaminu dyplomowego student dostarcza do dziekanatu ds. studenckich następujące dane:

– tytuł pracy dyplomowej
– datę egzaminu
– nazwisko przewodniczącego (propozycja do zaakceptowania przez Prodziekana)
– nazwisko promotora
– nazwisko recenzenta (propozycja do zaakceptowania przez Prodziekana)  Studenci studiów stacjonarnych mogą wysłać te informacje na adresy e-mail
odpowiednich osób dziekanatu.
2. Pracownik dziekanatu wprowadza do systemu dane dostarczone przez studenta, otwiera e-obiegówkę w systemie USOS oraz wprowadza do USOS należność w wys. 60 zł za dyplom. Istnieje możliwość otrzymania odpisu dyplomu w j. angielskim. W tym celu należy zgłosić to, uiścić dodatkową opłatę 40 zł.
3. Student wprowadza do systemu APD tytuł pracy w j. angielskim, streszczenie i słowa kluczowe w j. polskim. Po zatwierdzeniu zmian student otrzymuje możliwość wprowadzenia do systemu APD pracy dyplomowej w postaci pliku w formacie PDF (nie większej niż 15 MB). Nazwa pliku musi być zgodna z instrukcją zawartą w załączniku nr 4 do Zarządzenia nr 8 Rektora UW z dnia 31 sierpnia 2004 z późniejszymi zmianami, dostępną na stronie www.apd.uw.edu.pl. Nazwy plików z podziałem poniżej:
Studia I stopnia
2800-LIC-AR-PESEL
Studia II stopnia
2800-MGR-AR-PESEL

4. Po wprowadzeniu pracy student wybiera opcję „Wysłano wszystkie pliki” i zatwierdza dokonane zmiany.
5. Po wysłaniu plików przez studenta w interfejsie promotora pojawia się prośba o akceptację wszystkich danych wprowadzonych przez studenta (w tym także pracy dyplomowej).
Promotor zatwierdza je i wysyła pracę do badania w JSA (Jednolity System Antyplagiatowy). Następnie otrzymuje informację na adres mailowy o wyniku i zatwierdza pracę w systemie APD. Plik z raportem, który znajduje się w APD, promotor przesyła do dziekanatu ds. studenckich. Zatwierdzenie danych jest równoznaczne z przekazaniem pracy do recenzji.
6. Recenzję pracy dyplomowej należy wprowadzić do systemu APD i zatwierdzić najpóźniej na 2 dni przed planowanym terminem egzaminu dyplomowego. Instrukcja obsługi systemu APD dla promotora i recenzenta dostępna jest na stronie: www.apd.uw.edu.pl Po zatwierdzeniu recenzja jest widoczna dla studenta.
7. Najpóźniej 2 dni przed planowanym terminem egzaminu dyplomowego student dostarcza do dziekanatu Kartę Osiągnięć Studenta, zaliczoną przez dyrektora ds. studenckich lub opiekuna roku, z wyliczoną średnią z toku studiów, wypełnia e-obiegówkę na swoim koncie w USOS.
8. W dniu egzaminu dyplomowego student powinien mieć ze sobą co najmniej jedną wersję papierową pracy dyplomowej, dwustronnie drukowaną.
Z dziekanatu ds. studenckich student odbiera komplet dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia egzaminu i dostarcza go komisji egzaminacyjnej.
9. Podczas egzaminu promotor i recenzent podpisują wydrukowane recenzje. Opiekun pracy sprawdza zgodność Karty Pracy Dyplomowej z wersją papierową, podpisuje prace i raport plagiatowy, wypełnia protokół.
10. Po egzaminie pracownik właściwego sekretariatu dostarcza do dziekanatu ds. studenckich podpisany przez komisję egzaminacyjną komplet dokumentów niezbędnych do zakończenia procedury uzyskania dyplomu.
11. Pracownik dziekanatu wpisuje do USOS ocenę z pracy, ocenę z egzaminu oraz ogólny wynik studiów, a także wprowadza adnotację o udostępnianiu pracy i o ewentualnym wyróżnieniu dyplomu, jak również generuje numer dyplomu.
12. Data ODBIORU DYPLOMU wyświetla się w systemie USOS na koncie absolwenta.
UWAGA! W celu odbioru dyplomów, uzyskanych do 1 września, należy kontaktować się z pracownikami poprzez adres e-mail: wh.dziekanat.441@uw.edu.pl

Informacja dla osób, które otrzymały absolutorium i zostały skreślone z powodu niezłożenia w terminie pracy dyplomowej.

Wznowienie studiów w celu złożenia egzaminu dyplomowego w okresie nieprzekraczającym dwóch lat od daty skreślenia z listy studentów, następuję na minimum miesiąc.  Prosimy osoby, które szykują się  do obrony pracy licencjackiej lub magisterskiej  o przestrzeganie terminowości, ponieważ nie będzie możliwe przystąpienie do egzaminu dyplomowego wcześniej niż po miesiącu od złożenia podania  w dziekanacie ds. studenckich. Jest to bardzo ważne podczas ustalania z promotorem terminu obrony.

PROGRAM MOST – SYSTEM MOBILNOŚCI STUDENTÓW

Program MOST jest adresowany do studentów, którzy pragną realizować swoje zainteresowania naukowe poza macierzystym Uniwersytetem. Pozwala on na odbycie semestralnych lub rocznych studiów, a także zaliczenie co najmniej jednego przedmiotu (wówczas pozostałe przedmioty student zalicza w Uczelni macierzystej) na innym polskim Uniwersytecie biorącym udział w programie. System Mobilności Studentów wzorowany jest na programie Erasmus.

Studia w ramach Programu MOST może podjąć student nie wcześniej niż po ukończeniu drugiego semestru jednolitych studiów magisterskich, drugiego semestru studiów I stopnia lub pierwszego semestru na studiach II stopnia. Warunkiem koniecznym przyjęcia studenta do innej uczelni jest zaliczenie przez niego roku lub semestru poprzedzającego okres studiów w danej uczelni oraz złożenie formularza zgłoszeniowego.

Głównym założeniem Programu MOST jest realizowanie indywidualnego programu studiów.
Po otrzymaniu zawiadomienia o przyjęciu do programu student sporządza indywidualny program studiów tzw. „Porozumienie o programie zajęć”. Program ten może obejmować dowolne przedmioty wybrane z różnych semestrów studiów na danym kierunku lub kierunkach pokrewnych. Sporządzając semestralny program zajęć student musi wybrać tyle przedmiotów, aby suma pkt ECTS była nie mniejsza niż 30 pkt.

W momencie sporządzania „Porozumienia o programie zajęć” student powinien ustalić z Prodziekanem ds. studenckich swojego wydziału macierzystego listę przedmiotów obowiązkowych. Jeśli student wybierze kierunek zgodny ze studiowanym w uczelni macierzystej może obowiązkowe przedmioty uwzględnić w indywidualnym programie studiów i zaliczyć je w ramach Programu MOST, jeżli jednak wybierze inny kierunek, to Prodziekan ds. studenckich powinien określić termin,
w którym wracający z Programu MOST student ma zaliczyć zaległe przedmioty. Termin ten nie może być przewidziany w sesji poprawkowej danego semestru, ale w następnym semestrze, bądź roku studiów.

W Programie MOST bierze udział 19 polskich szkół wyższych:

  • Uniwersytet Śląski
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza
  • Uniwersytet Łódzki
  • Uniwersytet Wrocławski
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet Szczeciński
  • Uniwersytet Gdański
  • Uniwersytet Opolski
  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski
  • Katolicki Uniwersytet Lubelski
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Jagielloński
  • Uniwersytet Warszawski
  • Uniwersytet Rzeszowski
  • Uniwersytet Zielonogórski
  • Uniwersytet Papieski Jana Pawła II
  • Uniwersytet Kazimierza Wielkiego

REKRUTACJA KROK PO KROKU

  1. Załóż konto w Internetowej Rejestracji Kandydatów MOST (www.most.uka.uw.edu.pl).
    Wpisz  wymagane dane osobowe oraz dane dotyczące studiów, a następnie wybierz Uczelnię oraz kierunek, na który chciałbyś/-abyś wyjechać w ramach Programu MOST (maksymalnie dwie możliwości wyboru). Masz na to czas do 15 maja w przypadku wyjazdu na semestr zimowy lub cały rok akademicki lub do 30 listopada w przypadku wyjazdu na semestr letni.
  2. Wydrukuj wypełniony kwestionariusz, podpisz i przedstaw go swojemu Prodziekanowi
    ds. studenckich w celu otrzymania pisemnej zgody na udział w Programie MOST.
  3. Zaopiniowany kwestionariusz złóż Koordynatorowi Programu MOST w Uniwersytecie Warszawskim – Pani Katarzynie Chmielewskiej(Pałac Kazimierzowski, ul. Krakowskie Przedmieście 26/28, pok. 21). Masz na to czas do 15 maja w razie wyjazdu na semestr zimowy lub cały rok akademicki, będą do 3 grudnia, jeśli planujesz wyjazd w semestrze letnim. Koordynator sprawdzi wniosek i przekaże do akceptacji Prorektora ds. studenckich Uniwersytetu Warszawskiego. Zaakceptowany wniosek zostanie wprowadzony przez Koordynatora
    w formie PDF do systemu IRK MOST.
  4. Decyzję o przyznaniu miejsca podejmuje Uniwersytecka Komisja Akredytacyjna
    do 30 czerwca w przypadku semestru zimowego lub wyjazdu całorocznego oraz
    do 30 grudnia w przypadku semestru letniego.

W razie ewentualnych wątpliwości warto odwiedzić stronę internetową Uniwersyteckiej Komisji Akredytacyjnej (www.uka.amu.edu.pl) oraz Biura Spraw Studenckich (www.bss.uw.edu.pl),
na których znajdziecie wszystkie potrzebne formularze i regulamin wymiany.

Pomocą wszystkim zainteresowanym służy także Sekcja Mobilności i Współpracy Zagranicznej Samorządu Studentów UW (http://samorzad.uw.edu.pl/o-samorzadzie/sklad-zarzadu/sekcja-mobilnosci-i-wspolpracy-zagranicznej.html)

Studenci chcący podjąć studia na innej uczelni w semestrze zimowym lub całym roku akademickim są zobowiązani zarejestrować się w Internetowej Rejestracji Kandydatów MOST (IRK MOST) na stronie https://most.uka.uw.edu.pl/.

Należy wypełnić formularz, a następnie wydrukować. Następnie przynieść do sekretariatu ds. Stud. w celu uzyskania akceptacji od Pani Dziekan WH.

Następnie student przekazuje wniosek do Biura Spraw Studenckich (Pałac Kazimierzowski II pietro pokój 21 ).

Informacje na temat  Programu MOST w Instytucie Archeologii UW – w sekretariacie ds. studenckich

—————————————————————

Kontakt: Krak.Przed. 26/28 Sekretariat ds. studenckich Instytutu Archeologii pok.1.06

czynny: wtorek – środa i czwartek 10.00-14.00 tel. 22 -55-20-211

Koordynator programu ERASMUS:

Koordynator ds. mobilności:

dr Sylwia Domaradzka e-mail: s.domaradzka@uw.edu.pl

dyżury:
poniedziałek, godz. 10.00 – 11.00, p.305

– studenci studiów licencjackich, magisterskich, doktoranckich (poza Hiszpanią i Włochami)
– studia, praktyki studenckie, staże naukowe

Informacje dotyczące wyjazdów dydaktycznych nauczycieli akademickich – STA oraz informacje dotyczące wyjazdów pracowników w celach szkoleniowych – STT dostępne są na stronie Biura Wymiany z Zagranicą UW:

http://bwz.uw.edu.pl/erasmus-kraje-programu

 

OGŁOSZENIA Erasmus+

NABÓR NA STUDIA CZĘŚCIOWE, rok akademicki 2020/2021

Szanowni Państwo,

Nabór na studia częściowe w ramach programu Erasmus+ na rok akademicki 2020/2021 odbędzie się w dniu 26 luty 2020r (środa) o godz. 13.00 w pokoju 324 (Zakłada Archeologii Pradziejowej). Do konkursu mogą przystąpić studenci II i III roku studiów licencjackich oraz I roku studiów magisterskich.

Wymagane dokumenty:

  1. Potwierdzenie średniej za ostatni semestr/rok studiów
  2. Potwierdzenie znajomości języka obcego na poziomie wymaganym przez wybraną uczelnię partnerską
  3. Opinia opiekuna naukowego

W razie pytań lub wątpliwości prosimy o kontakt z koordynatorem Erasmus+.

Więcej informacji:

Dla studentów i doktorantów – Studia 2020/2021

Zasady odbywania stażu studenckiego w Instytucie Archeologii Uniwersytetu Warszawskiego

I. Warunki podjęcia stażu

  1. Stażystą może być student studiów magisterskich dziennych i wieczorowych lub IV i V roku studiów magisterskich zaocznych, który uzyskał średnią wszystkich ocen minimum 4,25 na dotychczasowym etapie studiów (z uwzględnieniem etapu studiów licencjackich).
  2. Warunkiem przyjęcia na staż jest złożenie podania najpóźniej na 2 tygodnie przed rozpoczęciem semestru lub roku, w trakcie którego staż miałby się odbywać.
  3. Podanie studenta w ww. kwestii składane jest na ręce Dyrekcji IA UW i opiniowane przez kierownika zakładu, w którym miałby się odbywać staż. W podaniu winien zostać określony ramowy zakres obowiązków stażysty, czas trwania stażu oraz opiekun stażysty (jeśli nie jest nim kierownik zakładu).
  4. O dopuszczeniu studenta do stażu decyduje Dyrekcja IA UW.

II. Przebieg stażu

  1. Opiekunem stażysty jest samodzielny pracownik naukowy, zatrudniony w IA UW, w zakładzie, w którym odbywać się ma staż.
  2. Staż obejmuje okres jednego lub dwu semestrów.
  3. Staż może być podjęty tylko jednokrotnie przez danego studenta.
  4. Staż odbywa się na zasadach wolontariatu, tj. student–stażysta nie otrzymuje wynagrodzenia za wykonywanie obowiązków stażysty.
  5. Obowiązki stażysty obejmują udział w procesie dydaktyczno–badawczym, realizowanym przez zakład, przy czym mogą one być związane tematycznie z pracą magisterską, przygotowywana przez studenta–stażystę.
  6. Szczegółowy zakres obowiązków określany jest przez opiekuna stażu lub kierownika zakładu, w którym student odbywa staż.
  7. Obowiązki wynikające z odbywanego stażu nie mogą kolidować z obowiązkami studenta IA UW.
  8. W okresie odbywania stażu student ma prawo do korzystania z księgozbioru zakładu oraz biblioteki IAUW na prawach pracownika.
  9. Stażysta może za zgodą kierownika zakładu korzystać ze sprzętu należącego do zakładu, a w razie zgody Dyrekcji IA UW, także sprzętu stanowiącego własność IA UW.
  10. Studentowi–stażyście przysługuje możliwość korzystania z kserokopiarki IA UW, w ilości 200 kopii, na koszt zakładu.
  11. Stażysta ponosi odpowiedzialność prawną za ewentualne szkody poniesione przez IA UW w wyniku rażącego niedbalstwa, a także używania alkoholu lub innych środków odurzających.

III. Zakończenie stażu

  1. Zakończenie stażu następuje:
  1. po upływie okresu, określonego w decyzji o dopuszczeniu do stażu,
  2. przed upływem ww. okresu, na skutek decyzji Dyrekcji IA UW.
  1. Stażysta nie wypełniający należycie swoich obowiązków może być od nich odsunięty, a decyzję w tej kwestii podejmuje Dyrekcja IA UW, na wniosek opiekuna stażu.
  2. Decyzję o przerwaniu stażu Dyrekcja IA UW może podjąć również w razie oświadczenia o rezygnacji z odbywania stażu, złożonego przez studenta–stażystę na ręce Dyrekcji IA UW.
  3. Po zakończeniu stażu Dyrekcja IA UW, na podstawie dokumentacji dostarczonej przez opiekuna stażysty, wydaje studentowi, który ukończył staż, zaświadczenie o odbyciu stażu. Zawiera ono informację o:
  1. zakresie obowiązków obejmujących stażystę,
  2. zakładzie w którym odbywał się staż i opiekunie stażysty,
  3. liczbie godzin poświęconych na staż,
  4. zaliczeniu bądź niezaliczeniu stażu,
  5. ocenę stażu w skali 2, 3, 3+, 4, 4+, 5 z opisowym uzasadnieniem.
  1. Informacja o stażu winna być umieszczona w suplemencie do dyplomu.

IV. Ustalenia końcowe

  1. W razie sporów co do zakresu i przebiegu stażu oraz jego dokumentacji, instancję odwoławczą stanowi Dyrekcja IA UW.
  2. Określone w niniejszym dokumencie zasady wchodzą w życie z dniem 1 października 2005 r.

Szanowne Studentki, Szanowni Studenci,

ubiegłoroczny konkurs na tzw. minigranty studenckie cieszył się dużym zainteresowaniem, w związku z czym Dziekan podjęła decyzję o kontynuacji programu i stworzeniu w jego ramach nowego modułu

1) Indywidualne wnioski studentów, zawierające opis projektu, wstępny kosztorys oraz opinię opiekuna naukowego, winny być składane do Wicedyrektora ds. Studenckich do 25 marca 2019 r. Finansowanie zostanie przyznane przez komisję, w której skład wejdą: Dziekan Wydziału, Prodziekan ds. Studenckich i Doktoranckich oraz Wicedyrektor Instytutu ds. Studenckich. Granty mogą służyć sfinansowaniu bądź dofinansowaniu udziału w szkołach letnich, warsztatach, kursach, kwerendach, konferencjach, badaniach archiwalnych itp. Przyznane środki winne być wykorzystane do końca lutego 2020 r. Kwota na minigranty zostanie podzielona proporcjonalnie do liczby studentów uczących się w poszczególnych Instytutach.

2) Samorządy Instytutów, Koła Naukowe oraz powstałe na potrzeby konkretnych projektów zespoły studenckie mogą ubiegać się o finansowanie bądź dofinansowanie swoich projektów naukowych. Wnioski, zawierające opis planowanych działań, wstępny kosztorys oraz opinię opiekuna naukowego projektu, należy składać do Prodziekana WH ds. Studenckich i Doktoranckich. Nabór wniosków ma charakter ciągły. Przyznane dofinansowanie winno być wykorzystane do końca lutego 2020 r. Szczególnie gorąco zachęcamy do powoływania zespołów międzyinstytutowych.

więcej…

Przed wypełnieniem wniosku prosimy o zapoznanie się z następującymi informacjami:

Komunikat Prorektora ds. Studentów i Jakości Kształcenia
dr hab. Jolanta Choińska-Mika, prof. UW o składaniu wniosków
na stypendia i terminy płatności w nagłych przypadkach epidemii.

Zgodnie z Regulaminem Świadczeń dla studentów UW:

§ 26
1. Na pisemny wniosek Zarządu Samorządu Studentów:
1) stypendium dla osób niepełnosprawnych studentom Uniwersytetu przyznaje Komisja Stypendialna ds. Stypendium dla Osób Niepełnosprawnych;
2) stypendium rektora studentom Uniwersytetu przyznaje Komisja Stypendialna ds. Stypendium Rektora;
3) zapomogę studentom Uniwersytetu przyznaje Komisja ds. Zapomóg;
4) odwołania w sprawach o przyznanie świadczeń rozpatruje Odwoławcza Komisja Stypendialna dla Studentów.
2. Na pisemny wniosek Rady Samorządu Studentów jednostki dydaktycznej, a w razie jej braku – Zarządu Samorządu Studentów, stypendium socjalne studentom wszystkich kierunków studiów, na których jednostka dydaktyczna organizuje kształcenie, przyznaje komisja stypendialna ds. stypendium socjalnego. W przypadku studiów organizowanych wspólnie przez jednostki dydaktyczne, właściwą jednostką dydaktyczną jest ta wskazana w porozumieniu zawartym między tymi jednostkami.
3. Komisje, o których mowa w ust. 1 i 2 powołuje Rektor spośród studentów delegowanych przez właściwy organ samorządu studentów oraz pracowników Uniwersytetu, z tym że w skład komisji, o których mowa w ust. 2 wchodzi co najmniej jeden koordynator ds. stypendialnych.

Więcej informacji tutaj

Rok akademicki 2020/21

Stypendia Rektora

Wniosek o przyznanie stypendium rektora w roku akademickim 2020/2021 studenci składają w formie dokumentu elektronicznego przez USOSweb – wniosek złożony w tej formie jest uwierzytelniany w sposób zapewniający możliwość potwierdzenia pochodzenia
i integralności danych w postaci elektronicznej. W szczególnie uzasadnionych przypadkach – np. w sytuacji błędów technicznych uniemożliwiających złożenie wniosku w formie dokumentu elektronicznego w USOSweb – wniosek wraz z udokumentowanymi osiągnięciami może zostać złożony w formie papierowej.

Składanie przez studentów wniosków o przyznanie stypendium rektora w formie dokumentu elektronicznego przez USOSweb jest możliwe do 3 listopada 2020 r. W przypadku konieczności złożenia wniosku w formie papierowej, dokumenty należy złożyć w Biurze Spraw Studenckich do 3 listopada 2020 r.

W roku akademickim 2020/2021 wniosek o stypendium rektora składa się w formie dokumentu elektronicznego przez USOSweb. Po wybraniu ekranu 8 należy kliknąć w przycisk „DALEJ: PODPISZ I ZŁÓŻ ELEKTRONICZNIE” (przycisk “zarejestruj” jest nieaktywny). USOSweb otworzy kolejny ekran, na którym będzie trzeba wprowadzić kod autoryzacyjny (USOSweb wygeneruje go automatycznie i wyśle na adres mailowy studenta podany w USOSweb – czasem trzeba na niego chwilę zaczekać). Po wprowadzeniu kodu autoryzacyjnego nastąpi złożenie wniosku drogą elektroniczną przez USOSweb – wniosek będzie miał status „złożony” (w historii wypełniania wniosku będzie widoczna data jego złożenia).  Wniosek, który ma status złożony, jest wnioskiem poprawnie złożonym.

Więcej informacji na temat zasad obliczania średniej i punktów ECTS.

Stypendia socjalne

Wniosek o przyznanie stypendium socjalnego w semestrze zimowym i w semestrze letnim roku akademickiego 2020/2021 studenci składają w formie papierowej po uprzednim zarejestrowaniu formularza elektronicznego w USOSweb – wniosek złożony pisemnie musi być podpisany przez wnioskodawcę lub upoważnioną przez niego osobę.

W semestrze zimowym roku akademickiego 2020/2021 – aby otrzymać wyrównanie za październik stypendium socjalnego– wniosek należy złożyć do 30 października 2020 r., w kolejnych miesiącach wniosek należy złożyć do 18. dnia danego miesiąca.

W semestrze letnim roku akademickiego 2020/2021 wniosek o stypendium socjalne należy złożyć do 18. dnia danego miesiąca (w kwietniu do 19. dnia miesiąca).

Miejsce składania wniosków: Samodzielna Sekcja ds. Studenckich Dziekanatu Wydziału Archeologii (budynek Szkoły Głównej, parter), w godzinach wizyt interesantów.

Koordynator ds. stypendiów socialnych: Michał Adamiak, email: m.adamiak@uw.edu.pl

Adres do składania wniosków papierowych pocztą:

Koordynator stypendium socjalnego dla studentów
Uniwersytet Warszawski
Wydział Archeologii
ul. Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa

WAŻNE! Wniosek i oświadczenie o dochodach złożone w systemie USOSweb należy dostarczyć Koordynatorowi w formie papierowej wraz z kompletem wymaganych dokumentów. Rejestracja formularza elektronicznego w USOSweb nie jest jest czynnością techniczną i formalnie jest złożeniem wniosku.

Prosimy zapoznać się z zarządzeniami Rektora poniżej:

Regulamin świadczeń socjalnych

Zgodnie z nowym Regulaminem Świadczeń każda osoba pełnoletnia w rodzinie powinna złożyć oświadczenie o swojej aktualnej sytuacji dochodowej (oświadczenia A i B i są obowiązkowe). Obowiązkowe jest również złożenie oświadczenia członka rodziny o wysokości dochodu niepodlegającego opodatkowaniu. Złożenie oświadczenia nie zwalnia z dołączenia do wniosku kompletu wymaganych dokumentów (załącznik nr 2 do Regulaminu świadczeń dla studentów UW).

Zarządzenie Rekotra w spr. wysokości miesięcznego dochodu_2020

Oświadczenie A – dla osób, które uzyskują dochód z tego samego źródła opodatkowania, co w 2018 r.

Oświadczenie B – dla osób, które nie wykazały dochodów na zaświadczeniu urzędu skarbowego lub które utraciły cały dochód na zaświadczeniu.

Z zaświadczenia C – zamiast ZUS dla studentów – można skorzystać, jeśli student nie złożył zeznania podatkowego (a jest na to zaświadczenie z Urzędu Skarbowego) i podlega ubezpieczeniu rodzicielskiemu (poniżej 26 roku życia). Oświadczenie to w żaden sposób nie zastępuje zaświadczenia ZUS od osób, które złożyły zeznanie podatkowe za 2018 rok.

A_oświadczenie_brak_zmian_w_zatrudnieniu

B_oswiadczenie_aktualna_sytuacja_zarobkowa

C_oswiadczenie_o_KRUS_brak_ubezp_w_ZUS

D_oswiadczenie_ogolne

oswiadczenie_niepodlegajacy_opodatkowaniu

Stypendium dla osób z niepełnosprawnościami

Zasady przyznawania stypendium dla osób z niepełnosprawnościami określone są w Ustawie z dnia 20 lipca 2018r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce – plik PDF

Świadczenie jest wypłacane wyłącznie na wniosek studenta w danym roku akademickim.

Wszelkie informacje odnośnie terminów znajdują się na stronie BON w aktualnościach w porządku chronologicznym.

Pierwszym etapem procedury wnioskowania o stypendium jest przedłożenie w Biurze ds. Osób Niepełnosprawnych orzeczenia o stopniu niepełnosprawności. Z uwagi na sytuację epidemiczną istnieje możliwość przesyłania dokumentów elektronicznie na adres bon@uw.edu.pl w formacie pdf z konta pocztowego o domenie identyfikowanej z Uniwersytetem. Możliwe jest przesłanie pocztą tradycyjną kopii dokumentu z pieczątką poświadczającą zgodność z oryginałem. Pracownicy BON wprowadzają dane z  orzeczenia do systemu USOS.

Następnie należy zalogować się do Centralnego USOSweba Uniwersytetu Warszawskiego i w zakładce: Dla wszystkich  – Wnioski  wypełnić Wniosek o stypendium dla osób z niepełnosprawnościami na rok akademicki 2020/2021. Dalej należy postępować zgodnie z instrukcjami.

UWAGA: Procedurę składania wniosku należy powtórzyć każdorazowo, jeśli dotychczasowe orzeczenie straciło ważność i wydany został nowy dokument.

Jeśli rejestrujesz się pierwszy raz w BON wypełnij poniższy kwestionariusz.

KWESTIONARIUSZ_REJESTRACYJNY_2020

Więcej informacji https://bon.uw.edu.pl/dla-studentow/stypendium-specjalne/

Zapomogi

Studenci składają wniosek o stypendium w roku akademickim 2020/2021 w formie dokumentu elektronicznego przez USOSweb – wniosek złożony w tym formularzu jest uwierzytelniany w sposób zapewniający możliwość potwierdzenia pochodzenia i integralności danych w postaci elektronicznej Formularz. W szczególnie uzasadnionych przypadkach – np. w przypadku błędów technicznych uniemożliwiających złożenie wniosku w formie dokumentu elektronicznego w USOSweb – wniosek o przyznanie pomocy wraz z załącznikami można złożyć w formie papierowej do Komisji Świadczeń dla Studentów UW pod adresem Samorząd Studentów Uniwersytetu Warszawskiego.

Studenci mogą ubiegać się o pomoc przez cały rok akademicki.

Kredyty studenckie

Przyznawany na preferencyjnych warunkach i dostępny przez cały rok – to główne zalety kredytu studenckiego. Można się o niego ubiegać niezależnie od innych otrzymywanych świadczeń stypendialnych – wystarczy, że dochód na osobę w rodzinie nie przekroczy w roku ubiegania się o kredyt 3000 zł. Procedura składania wniosku jest jednorazowa, a student będzie otrzymywać kredyt przez cały okres studiów.

Kredyt studencki jest udzielany przez wybrane banki komercyjne. Jego preferencyjne warunki są możliwe dzięki dopłatom z Funduszu Kredytów Studenckich finansowanym z budżetu państwa.

O kredyt studencki można ubiegać się przez cały rok. Decyzja kredytowa powinna zapaść w ciągu 30 dni. O kredyt może się ubiegać student do ukończenia 30 roku życia lub doktorant, który nie skończył 35 lat. Wniosek o kredyt może składać także osoba ubiegająca się o studia, wówczas wypłata kredytu nastąpi po uzyskaniu statusu studenta.

Więcej informacji: https://www.gov.pl/web/nauka/kredyty-studenckie/

Ubezpieczenia

Informacje na temat rodzajów ubezpieczeń oraz wzory dokumentów znajdują się tutaj

 

Opłaty należy wysyłać na adres:

Instytut Archeologii UW
Ul. Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa

na indywidualny nr konta przydzielony każdemu studentowi (widoczny po zalogowaniu do USOSa)

opłaty w pln
opłaty w euro

Zarządzenia Rektora dotyczące opłat:

Zarządzenie 33
Zarządzenie 34

Uruchamiamy  specjalny telefon dla kandydatów. Bardzo prosimy dzwonić między 10:00 a 15:00 w dni powszednie: (+48) 601 327 725

Studia archeologiczne w systemie zaocznym prowadzone są w Polsce jedynie na Wydziale Archeologii Uniwersytetu Warszawskiego. Są to studia płatne. Od roku 2017 prowadzimy tylko studia drugiego stopnia, dwuletnie magisterskie. Dyplom magistra archeologii niczym nie różni się od dyplomu studiów dziennych i daje pełne uprawnienia do wykonywania zawodu archeologa. Realizowany program studiów objęty jest punktacją ECTS, co oznacza, że student ma prawo w każdej chwili zmienić uczelnię i formę studiowania w kraju i w Unii Europejskiej.

Wszyscy studenci  Studium Zaocznego Archeologii korzystają na UW z tych samych praw (ale i obowiązków!) co ich Koleżanki i Koledzy studiujący w systemie dziennym. A zatem, mają również pełne prawo do korzystania w tym samym zakresie z pomocy stypendialnej z budżetu państwa, przede wszystkim wówczas  gdy uzyskiwane z pracy dochody są  stosunkowo niskie !!!. Niezależnie od sytuacji socjalnej, osobom osiągającym  bardzo dobre wyniki w nauce przysługuje stypendium naukowe. Rozdziałem pomocy stypendialnej zajmuje się Komisja Stypendialna Samorządu Studentów IA UW.

Program studiów realizowany jest corocznie w trakcie 15 sobotnio-niedzielnych sesji zjazdowych oraz wakacyjnych ćwiczeń wykopaliskowych, kiedy razem ze studentami dziennymi studenci zaoczni uczą się metod i technik prac terenowych. Jest to bardzo atrakcyjny punkt programu studiów, dający studentom wszystkich lat możliwość uczestniczenia w pracach wykopaliskowych realizowanych przez Instytut Archeologii oraz Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej UW im. K. Michałowskiego. W ofercie znajdują się wykopaliska  z wszystkich okresów rozwoju  kultury człowieka  w przeszłości na terenie Egiptu, Iranu, Sudanu, Libanu, Cypru, Bułgarii, Czarnogóry, Ukrainy, Turkmenistanu, Uzbekistanu, Peru, Izraela, Jordanii, Rosji a także Gruzji i Armenii. W indywidualnych przypadkach istnieje możliwość skierowania na badania archeologiczne realizowane przez inne instytucje archeologiczne w Polsce oraz zagranicą (lub uznania wcześniejszego udziału w wykopalisk prowadzonych przez inne instytucje).

W ramach studiów w systemie zaocznym możliwe jest studiowanie w zakresie następujących specjalności: archeologia Egiptu, Bliskiego Wschodu i Iranu, archeologia klasyczna Grecji i Rzymu, archeologia pradziejowa, protohistoryczna oraz średniowieczna a także archeologia Ameryk prekolumbijskich i archeologia podwodna. Wszystkie zajęcia  prowadzą  profesorowie i doktorzy z naszego Instytutu.
Drogi Kandydacie na archeologa!!! Zastanów się. Jeżeli masz ograniczone możliwości studiowania w systemie dziennym, nie zwlekaj i złóż podanie na studia zaoczne. Uzyskasz to samo przy tych  samych skokach poziomu  adrenaliny w trakcie odkrywania tajemnic przeszłości. Będziesz mógł  studiować i realizować marzenia bez specjalnych zaburzeń w życiu rodzinnym oraz w pracy. Podejmij właściwą decyzję bez względu na wiek i przerwę w dotychczasowej nauce oraz doświadczenie. Wielu naszych studentów jest po czterdziestce, a zdarzają się nawet  osoby bardziej doświadczone życiowo. Czekamy na Ciebie i pomożemy.

Zapraszamy do nas wszystkie osoby, które z różnych powodów przerwały studia archeologiczne (lub inne) w kraju lub zagranicą . Możecie je u nas kontynuować w systemie zaocznym,  bez konieczności uzupełnień programowych!

Studium Zaoczne Archeologii WA UW prowadzi również płatne Zaoczne Studia Uzupełniające II Stopnia (Magisterskie) dla Licencjatów innych kierunków z różnych uczelni krajowych i zagranicznych. Do studiowania w tej formie zapraszamy osoby, które uzyskały stopień licencjata w innym zakresie niż archeologia na dowolnej uczelni. W ciągu 2 lat  studiów  zainteresowani mogą uzyskać tytuł magistra archeologii. Wszyscy słuchacze uczestniczą w zajęciach seminaryjnych i wykładach przeznaczonych  dla studentów realizujących normalny program archeologicznych studiów II stopnia (magisterskich).

WSZYSTKICH CHĘTNYCH SERDECZNIE  ZAPRASZAMY !
Kierownictwo Studium Zaocznego Archeologii IA UW

Harmonogram zajęć -Studia Zaoczne 2018/2019
Plan Zajęć – Studia Zaoczne 2018/2019

HARMONOGRAM STUDIUM ZAOCZNEGO ARCHEOLOGII IA UW 2019/2020
ROZKŁAD ZAJĘĆ ST. ZAOCZNYCH W ROKU AKADEMICKIM 2019/2020

Harmonogram Studium Zaocznego Archeologii WA UW 2020/2021

PAŹDZIERNIK             24-25;
LISTOPAD                   7-8; 21-22
GRUDZIEŃ                  5-6; 19-20;
STYCZEŃ                     16-17; 30-31

ZIMOWA SESJA EGZAMINACYJNA – SOBOTA 13 LUTY

ZIMOWA POPRAWKOWA SESJA EGZAMINACYJNA – SOBOTA 6 MARZEC

LUTY                           27-28;
MARZEC                     13-14; 27-28;
KWIECIEŃ                   10-11; 24-25;
MAJ                            15-16; 29-30;
CZERWIEC                  12-13;


LETNIA SESJA EGZAMINACYJNA – SOBOTY 19 i 26 CZERWCA

LETNIA POPRAWKOWA SESJA EGZAMINACYJNA – SOBOTY 4 i 11 WRZEŚNIA

Rozkład zajęć studiów zaocznych w roku akademickim 2020/2021

The Faculty of Archaeology is the largest academic institution of its kind in Poland, one of the largest in the world. It is divided into 17 Departments and 7 Laboratories. It has a staff of c. 100 (researchers, lecturers, technicians and administration staff). The Institute offers instruction in most branches of modern archaeology and related sciences to over 1500 students from different areas of study. The Dean of the Faculty is Prof. Bartosz Kontny.

More information:  https://www.archeologia.uw.edu.pl/en/new-main-page/

See also:  History of the Institute

 

Information on excavations in the academic year 2020/21 will be announced no sooner than in the spring 2021. Due to the pandemic, most excavations are canceled, and the field exercises are postponed to the next academic year.

Due to the pandemic, most of the field surveys in the academic year 2020/21 is canceled, and the assessment is postponed to the next academic year.


Office for Students’ Affairs – English-speaking students:

(Ground floor, room 1.06, Office of Director for Students’ Affairs)

Contact person: Joanna Chomicz and Wiesław Więckowski, PhD
E-mail: archaeology.studies@uw.edu.pl
Phone: (+48) 22 55 20 117
Fax: (+48) 22 55 22 811
Office hours: Tuesday-Thursday 10 AM – 2 PM

Badania podwodne na Krymnie
Badania podwodne na Krymie, fot. Underwater Expedition IA UW

Kierownik studiów:
dr hab. Radosław Karasiewicz-Szczypiorski
tel. 501 048 474
e-mail: archeologiapodwodna@uw.edu.pl
www: https://irk.oferta.uw.edu.pl/

Studia podyplomowe „Archeologia podwodna” obejmują 168 godzin zajęć teoretycznych oraz 30 godzin praktycznych ćwiczeń terenowych realizowanych podczas wyjazdów nurkowych. Całe studia trwają dwa semestry. Przedmioty będą zaliczane na podstawie obecności na zajęciach. Studia kończą się napisaniem i obroną pracy dyplomowej.
Absolwenci otrzymają świadectwo ukończenia studiów podyplomowych z wykazem zaliczonych przedmiotów oraz oceną końcową.
Wartość dodaną dla uczestników, którzy ukończą szkolenie praktyczne jest możliwość zdobycia specjalizacji: “Archeolog Podwodny” federacji CMAS .

Zajęcia są prowadzone w systemie zjazdów weekendowych (cała sobota oraz niedziela do godz. 14.00). W sumie odbędzie się 10 zjazdów – zwykle 1 raz w miesiącu. Wyjazdy nurkowe będą organizowane w okresie wakacyjnym w terminach uzgodnionych ze studentami. Zakładamy, że wszystkie nurkowania zostaną przeprowadzone w ramach badań archeologicznych na stanowiskach podwodnych w kraju i za granicą. Większość zajęć teoretycznych odbędzie się w Instytucie Archeologii UW, ul. Krakowskie Przedmieście 26/28 w Warszawie. Dwa zjazdy będą zorganizowane w ramach współpracy z Narodowym Muzeum Morskim oraz Instytutem Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego. Są to zajęcia w pracowniach konserwacji, w magazynach i na wystawach muzealnych a także na pokładzie statku badawczego „Oceanograf”:

https://www.nmm.pl/osrodek-kultury-morskiej
https://www.nmm.pl/spichlerze-na-olowiance
https://www.nmm.pl/centrum-konserwacji-wrakow-statkow
https://ocean.ug.edu.pl/pages/pl/o-instytucie/statek-oceanograf.php

Harmonogram zajęć w roku akademickim 2020/2021

Semestr letni:
PAŹDZIERNIK    24-25;
LISTOPAD            21-22
GRUDZIEŃ          19-20;
STYCZEŃ             16-17 oraz 30-31;

Semestr zimowy:
LUTY                        27-28;
MARZEC                27-28;
KWIECIEŃ            24-25;
MAJ                          29-30;
CZERWIEC           12-13;

Regulamin Studiów podyplomowych na Uniwersytecie Warszawskim (link)

Wymagania stawiane kandydatom na studia:
Dyplom: licencjata, inżyniera, magistra (lub równoważne). Niezbędnym warunkiem, zakwalifikowania na studia jest także posiadanie stopnia nurkowego uprawniającego do samodzielnego nurkowania – CMAS P2; PADI – RESCUE (lub równoważne stopnie innych federacji). Dopuszczalne jest złożenie deklaracji ukończenia kursu na wymagany stopień przed wyjazdem na badania podwodne.

Cel, zakładane efekty kształcenia :
Oferta studiów podyplomowych, skierowana jest do absolwentów archeologii i innych kierunków studiów, którzy chcą nabyć lub udoskonalić umiejętności teoretyczne i praktyczne, z zakresu metod i sposobu badań podwodnych stanowisk archeologicznych. W latach 2009-2012 w Instytucie Archeologii UW był realizowany projekt współfinansowany przez Unię Europejska pt.: „ Archeologia Podwodna – rozszerzenie i wzbogacenie oferty edukacyjnej uczelni i potencjału kadr Instytutu Archeologii UW”, który cieszył się dużym zainteresowaniem. Zdobyte wówczas doświadczenie przyczyniło się do lepszego dostosowania oferty edukacyjnej do potrzeb rynku. Studia podyplomowe „Archeologia Podwodna” wypełniają lukę w dostępnej w kraju ofercie edukacyjnej.
Proponowane przez Instytut Archeologii UW studia są skierowane, nie tylko do absolwentów archeologii, ale także do osób po innych kierunkach, które aktywnie nurkują i często mają styczność z zabytkami pod wodą. Efektami kształcenia będą: zdobycie przez słuchaczy doświadczenia niezbędnego do obsługi ekspedycji podwodnych, przygotowanie do zastosowania nabytej wiedzy w praktyce oraz podniesienia stopnia specjalizacji w zakresie prac archeologicznych prowadzonych pod wodą (sposobów poszukiwania, konserwacji, zabezpieczenia, wydobywania i dokumentacji zabytków zalegających pod wodą).
Kryteria zaliczenia (ukończenia studiów):
– Uczestnictwo w zajęciach ( dopuszczalna absencja poniżej 25 %)
– Aby otrzymać świadectwo ukończenia studiów podyplomowych słuchacz jest zobowiązany do napisania pracy dyplomowej i złożenia egzaminu (odbycia obrony pracy przed komisją). Dopuszczalne jest przygotowanie pracy w innej formie (np. film dotyczący badań podwodnych) ale z pisemnym komentarzem.
Wykładowcy:

dr Tomasz Bednarz (Narodowe Muzeum Morskie)
dr Miron Bogacki (WydziałArcheologii UW)
Artur Brzóska (Wydział Archeologii UW)
dr Anna Gręzak (Wydział Archeologii UW)
Irena Jagielska (Narodowe Muzeum Morskie)
dr hab. Krzysztof Jakubiak (Wydział Archeologii UW)
dr hab. Radosław Karasiewicz – Szczypiorski (Wydział Archeologii UW)
dr hab. Bartosz Kontny, prof. UW (Wydział Archeologii UW)
Karina Kowalska (Muzeum Nurkowania)
dr hab. Grzegorz Kowalski (Wydział Fizyki UW)
dr hab. Leszek Łęczyński, prof. UG (Instytut Oceanografii Uniwersytet Gdański)
Małgorzata Mileszczyk (Wydział Archeologii UW)
Anna Mistewicz (Muzeum Narodowe Warszawa)
Prof. dr hab. Iwona Modrzewska-Pianetti (Wydział Archeologii UW)
Magdalena Nowakowska (Wydziłał Archeologii UW)
dr hab. Waldemar Ossowski (Muzeum Gdańska)
dr hab. Andrzej Pydyn (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu)
Irena Rodzik (Narodowe Muzeum Morskie)
dr hab. n. med. Elżbieta Salińska, Prof. IMDiK (IMDiK Polska Akademia Nauk)
Karolina Trusz (Wydział Archeologii UW)
Marcin Trzciński (Fotograf, “FotoPodwodna)
Marcin Wagner (Wydzial Archeologii UW)
dr Wojciech Wróblewski (Wydział Archeologii UW)

Sylwetka Absolwenta:
Absolwent Studiów Podyplomowych Archeologia Podwodna nabędzie/udoskonali umiejętności teoretyczne i praktyczne z zakresu metod i sposobów badania stanowisk archeologicznych, znajdujących się pod wodą.
Dla słuchaczy z dyplomem archeologii, efektem kształcenia będzie otwarcie nowych możliwości zawodowych oraz nabycie umiejętności z zakresu badań i dokumentacji podwodnej.
Dla słuchaczy z dyplomem innych kierunków, uprawiających aktywne nurkowanie, studia będą źródłem zupełnie nowej wiedzy przydatnej w przypadku przyszłej współpracy (wolontariatów) w ramach ekspedycji podwodnych.
Studia mają na celu, przygotowanie słuchaczy do zastosowania nabytej wiedzy w praktyce i kończą się napisaniem oraz obroną pracy dyplomowej. Absolwenci otrzymają świadectwo ukończenia studiów podyplomowych z wykazem zaliczonych przedmiotów oraz oceną końcową.
Wartość dodaną dla uczestników, którzy ukończą szkolenie praktyczne jest możliwość zdobycia specjalizacji archeologa podwodnego (CMAS).

Aktualności ¦ Rekrutacja ¦ Odpłatność ¦ Program